Sinopsis Bab 1, 2, 3 (Novel Tingkatan 2)

Novel Jalan Ke Puncak : Sinopsis Bab 1, 2, 3 (Novel Tingkatan 2)

Sinopsis Bab 1

Laiman merupakan mahasiswa tahun tiga jurusan kejuruteraan daripada sebuah universiti tempatan, sedang mengikuti latihan dengan syarikat milik Shell. Pada masa yang sama, Laiman berasa banyak perkara yang perlu dipelajari daripada latihan berkenaan termasuklah menimba pengalaman untuk berdikari sebagai seorang usahawan suatu hari nanti. Laiman teringat kawan sekuliahnya Chow Chin yang begitu berdikari walaupun berasal daripada keluarga berada. Khabarnya Chow Chin telah menjadi seorang pengurus sebuah hotel mewah di kota. Laiman yakin pengalaman tanpa kelulusan juga mampu mengubah nasib kehidupan seseorang.

Sinopsis Bab 2

Laiman bersiar-siar ke Lutong selepas waktu pejabat. Kerjanya telah selesai. Pengurusnya berpuas hati dengan kecekapan dan sikap Laiman. Ramai yang memuji Laiman. Di pekan Lutong, Laiman terjumpa rakan sekerjanya Soniah. Mereka berbincang hal kerja. Soniah telah bertanya Laiman tentang Muluk. Bagi Laiman, Muluk seorang pemuda yang bersikap aneh. Dia tidak pernah berbual dengan pemuda itu. Apabila Laiman bertanya lebih lanjut tentang Muluk, Soniah enggan menjawab, seolah-olah Soniah sedang menyembunyikan sesuatu mengenai Muluk. Akhirnya Laiman membiarkan persoalan tentang Muluk begitu sahaja tanpa sebarang jawapan daripada Soniah.

Sinopsis Bab 3

Sukri, ketua jabatan yang menyelia Laiman telah menerima berita bahawa sebuah tangki minyak yang dibaiki oleh Laiman telah terbakar. Ketika kejadian Laiman berada di Kuching untuk bertemu kawan sekuliahnya yang sedang menjalani latihan di sebuah jabatan kerajaan sambil mengambil buku-buku rujukan yang disimpannya sewaktu sampai di Kuching dahulu. Kebakaran dapat dipadamkan tiga jam kemudian oleh anggota bomba dan pekerja-pekerja di situ. Perkara yang menjadi persoalan kini ialah punca kebakaran tersebut. Sukri berpendapat Laiman tidak wajar dipersalahkan kerana ketika kejadian berlaku, Laiman tiada di situ. Sukri juga memikirkan kerugian dan nasib Laiman yang akan dikenakan tindakan oleh pengurus syarikat. Keesokan harinya, Sukri memaklumkan kejadian tersebut kepada Laiman. Laiman sangat yakin kerja yang dilakukannya cukup rapi dan dia tidak percaya kejadian itu boleh terjadi. Akhirnya Sukri membuat andaian bahawa peristiwa itu terjadi mungkin disebabkan oleh pembuatan khianat. Perkara tersebut mengingatkan Laiman tentang perbualannya bersama Sonia seminggu yang lalu.

.

Leave a comment